Selecteer een pagina

Hoe doe je dat? Origineel zijn in je onderneming!

Lange tijd vond ik dat vele uitingen van ondernemingen op social media en via blogs, erg veel op elkaar zijn gaan lijken. Zelf merkte ik dat ik het niet meer interessant vond om ze te lezen. Ik scrolde verder.

 

Geijkte patronen

Zelf had ik dat natuurlijk ook geleerd om social media dagelijks in te zetten, te vloggen/bloggen volgens een bepaald patroon. Allemaal bedoeld om zichtbaar te zijn en content te geven. Ik werd inderdaad zichtbaar. Op een gegeven moment merkte ik dat er opvallende patronen ontstaan en dat het zelfs herkenbaar is bij wie die persoon waarvan je de post leest, in de leer is geweest. Het begon niet meer zo lekker te voelen bij mij, ik deed na wat ik had geleerd, net als vele anderen. Waar was ik in dit verhaal van zichtbaarheid?

 

Herkenbaarheid

Natuurlijk willen wij allemaal er uit springen en opvallen met onze posts en veel aandacht krijgen voor onze content. Natuurlijk komt er durf bij kijken en moeten we buiten onze comfortzone gaan werken. Een eigen ‘smoel’ gaan ontwikkelen om juist unieke content te maken. Ja- ja- ja, maar hoe dan zul je je af vragen. Het zorgt in ieder geval veel voor verwarring in je hoofd!

 

Eerst jouw drijfveren

Schenk meer aandacht aan wát het nu is wat jou drijft, waar je diepgewortelde passie en verlangen ligt en waar je een grote drive bij voelt als je er over praat. Je dan ook enorm blij wordt. Erken dat gevoel en laat los wat je geleerd hebt en zou moeten zeggen of schrijven.

Wat je te geven hebt aan de wereld wordt daarmee meteen zo veel makkelijker. Eerst op zoek naar je eigen waardes en kern. En dat kun je op vele manieren doen; denk aan een Braindump of coachgesprek. Een wandeling op de hei om alles even los te laten en tijd voor jezelf te claimen. Niet geleefd te worden!

Als je altijd maar door dendert en werkt, niet je passie voed en uiteindelijk die passie kwijt raakt, is het zo moeilijk om je motivatie voor het ondernemen hoog te houden. Dan ben je gewoon alleen maar aan het werk om je hoofd boven water te houden.

 

Onderscheidend en origineel zijn

Ook wij hebben lang naar ons eigen ‘smoel’ gezocht. Twee ondernemers in Co-creatie die aan de slag zijn gegaan met individuele kernwaardes. Ook wij zijn gaan braindumpen.

Consistent en consequent eerst ieder voor zich aan de slag. Eerst individueel. Daarna hebben we gekeken wat de gezamenlijke waardes zijn.

Dat is best lastig, maar niet onoverkomelijk. Opvallend tijdens dit proces was dat je gelijk de innerlijke power voelde groeien. de kernwaardes duidelijk werden en met volle overtuiging deze willen gaan inzetten.

 

The new you

Vanuit juist die positie krachtig kunnen werken koste ineens minder moeite. Die uitslag was verrassend en een feest van herkenning tegelijk. Onze co-creatie was veel krachtiger geworden waarin individuele ruimte ook een plek kreeg.

 

Hoe jij ook bij je inner power komt

Ben je er klaar voor om je kernwaardes te weten? En ben je er klaar voor vanuit die positie durf en originaliteit te laten zien?

Ga lekker even een uur alleen zitten en zeg tegen je omgeving dat je absoluut niet gestoord wilt worden. Schrijf een A4 vol met woorden wat er allemaal in je hoofd afspeelt. Geef er verder geen enkele waarde aan.

Pak een nieuw vel en schrijf daarop 10 kernachtige woorden wat jij belangrijk vind in je leven en onderneming. Denk bijvoorbeeld aan woorden zoals ‘eerlijkheid, groei, creatief, winst, inspirerend enzovoorts.

Oefen regelmatig en dan merk je dat je nog krachtigere woorden vindt als de vorige keer en je dichter bij jezelf komt, zodat je vanuit deze kern veel beter en fijner je onderneming gaat leiden. Je bereik gaat groeien omdat de lezer zich herkent in jouw post, verhaal en boodschap.

 

Het is nu aan jou

Stop de struggle en ga aan de gang. Het levert je veel helderheid en motivatie op. Deel je resultaat in het commentaarveld.

Maar niet alleen dat….stel je vraag, zodat je het niet alleen hoeft te doen.

 

Annemiek de Nijs en Renate van Dijk

How to be a Queentrepreneur

 

P.s. Wil je meer lezen? Download 50 gratis pagina’s van ons boek ‘Jouw Innerqueen als Verdienmodel’.

2 Reacties

  1. Monique

    Goed bezig meiden!
    Jullie hebben volgens mij wel een stevige basis neergezet. Nu GEDULD …
    Grappig (of juist niet) dat alle discipelen van A met hetzelfde struggelen na een tijdje. Fijn dat jullie elkaar gevonden hebt. Samen sta je sterk!
    Ik ben weer teruggekeerd bij mijn tweede passie wel ‘s waar. Maar Luister je vrij! gaat heel goed nu. M4ce suddert nog. Ik wacht op de juiste trein, weet inmiddels welke treinen niet de goede kant op gaan…
    Succes!!
    Groetjes Monique

    Antwoord
  2. José Pieterson

    Goede tip, Annemiek en Renate, om een vel met 10 kernachtige woorden op te schrijven en dat te herhalen!
    Ik merkte in het begin dat het lastig is om überhaupt kernachtige woorden te vinden. Maar hoe langer ik er voor ging zitten hoe beter het werd. Mij benieuwen wat ik een volgende keer op schrijf.

    Groetjes,
    José

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.