Selecteer een pagina

Nederland is van ouds een handelsland. Wij Nederlanders mogen trots zijn dat wij het lef hebben om te gaan en staan waar wij willen en onze dromen achterna gaan met een plan van actie. Nieuwe wegen bewandelen en nieuwe manieren ontdekken om te verbeteren en te groeien. Het handelen zit ons in ons bloed. Tot ver buiten de landsgrenzen.

Toch zijn er veel ondernemers die dagelijks ploeteren en hun dromen achterna jagen, met (te) weinig resultaat. Ze hebben wel een plan, wat hard werken heet, alleen zit er bij iedereen een plafond aan het aantal uren in één dag. Er kan veel smarter gewerkt worden, door een plan van actiepunten met stappen die werken. Het begint allemaal met een sterk fundament waar vandaan je groeit. Denk bijvoorbeeld aan de Nederlandse voetballers.

Investeren voor een sterk fundament.
Kijk naar het Nederlands voetbal. De beste spelers spelen allemaal bij buitenlandse clubs. Puur omdat wij hier in Nederland een sterk fundament bouwen voor de jonge talenten. Er wordt veel geïnvesteerd in de jeugd met opleidingen. En de talenten worden al vroeg gescout door de prof clubs. Alles voor de handel. Een profclub verdient nou eenmaal zijn centen met een goed elftal. Als de speler zich heeft bewezen in Nederland wordt die duur verkocht aan een buitenlandse club om verder te groeien en te ontwikkelen. Prima voor de speler, die gaat zijn dromen achterna en werkt daar ook zeker hard voor.

Waarom dan toch geen Nederland op het WK voetbal?
Er is een sterk fundament gebouwd voor de spelers. Zij zijn jaren gegroeid en gevormd tot wie ze nu zijn. Alleen dan ben je nog niet gegarandeerd van een plek op het WK! Een groep topspelers bij elkaar is ook nog geen team. Er komt veel meer bij kijken dan alleen maar goede spelers.

Alleen een visie brengt je er nog niet
Voor het WK is er vast wel een visie neergezet om kampioen te worden, maar is er wel goed en tijdig over nagedacht hoe van A naar B te implementeren? Is de gehele weg naar het kampioenschap in kaart gebracht? Hebben we alle tools in huis om dat te bereiken? Zo niet, wat hadden we nog nodig?

Welke vragen je jezelf moet stellen
Om het pad van jouw visie te kunnen bewandelen, moet je het gehele pad visueel in kaart brengen. Daarvoor kan je jezelf wat vragen stellen:
Hoe ga ik mijn fundament bouwen en waarmee?
Hoe ga ik mijn fundament inzetten?
Kan ik een stappenplan maken voor mijn visie?
Wat heb ik daarvoor nodig?
Wie heb ik daarvoor nodig?
Hoelang denk ik erover te doen?

Smart je doelen vormgeven
Door je doelen S.M.A.R.T. neer te zetten heb je een specifiek en uitgebreid pad uitgestippeld, welke meetbaar is, zodat je weet wanneer je je doelen hebt behaald. Alle stappen zijn acceptabel, haalbaar en realistisch genoeg in de door jou aangewezen tijd om het werkelijkheid te maken.

Falen is leren
Ik voel met Ronald Koeman mee, dat het hem niet is gelukt als nieuwe bondscoach voor het Nederlands elftal. Ook jij en ik hebben dat wel eens gevoeld dat we onze zinnen op iets hebben gezet, maar dat we achteraf hebben geleerd van onze struikelblokken onderweg. Dat er stukjes van de puzzel ontbraken om het gehele plaatje rond te krijgen. Door smart je doelen vorm te geven is het haalbaar om je dromen werkelijkheid te maken als entrepreneur. Handelen zit nou eenmaal in ons bloed!

 

Hoe kijk jij als entrepreneur zijnde tegen het voetballen aan vanuit business perspectief?

Laat je reactie achter…

 

Make today great,
Annemiek en Renate

‘Ontdek jouw InnerQueen als Verdienmodel. Het Creatief Managementboek naar Vrouwelijk Leiderschap’.
www.innerqueen.nl

0 reacties